MASTERCLASS

Masterclasses er for dig med en spirende nysgerrighed på, hvordan digitalisering kan booste vækst, optimering og effektivisering i danske SMV’er.

Eksperter på området gør dig – uanset om du er leder eller medarbejder – klogere på gevinster og udfordringer for danske virksomheder, der arbejder med digitalisering. Du vil komme fra arrangementet med brugbar og konkret vide

Trends: Bliv klogere på hvad, hvordan, hvorfor, hvornår – og ikke mindst hvilke muligheder digitalisering skaber; hvordan kommer du i gang eller videre; hvor lurer udfordringerne; hvilke teknologier er relevante – og hvordan opstår merværdien og de medfølgende værdier af digitaliseringen.

Virksomhedseksempler: Hør hvad digitalisering har betydet for frontløberne i forskellige brancher; hvem er de frækkeste og de mest finurlige – og hvordan tjener de penge på at være det?

Metoder og værktøjer: Lær, hvad du skal arbejde med for at differentiere dig fra konkurrenterne, tilpasse din virksomhed til markedet, og hvordan du forfiner dine værditilbud.

KOMMENDE MASTERCLASS

SKAB BEDRE KUNDEOPLEVELSER OG EN STÆRK FORRETNING
Bliv klogere på digitale displays og teknologier. Hør hvad andre har gjort, hvordan du bedst kommer igang, og hvordan fremtidens vinderbutik kan se ud, når Teknologisk Institut, Realfiction, VRPRO, detailkæden POWER, Cphbusiness og Digital Vækstkultur deler deres viden om digitale displays og teknologier med dig.
•  9 maj 2018, kl. 8:30 – 11:00, Cphbusiness, Nørgaardsvej 30, 2800 Kgs Lyngby

Program og tilmelding her
Deltagerbetaling   0 kr
No show gebyr  500 kr
 

Livestreaming af masterclass eller gense masterclass på Facebook Digitalvaekstkultur

Kontakt heidi@ldcluster.com
  

AFHOLDTE MASTERCLASS

Masterclass: Personliggørelse af kundeoplevelser – Servitization

Fra genstand til ydelse er et moderne begreb i B2B-industrien. Samtidig ser vi en vækst i oplevelsesøkonomien i B2C-virksomheder. Vi vil i denne masterclass bringe cases ind, som har gået distancen og som kan fortælle om rejsen samt de søde og bitre erfaringer, der ligger i det. Derudover har vi inviteret en ekspert ind, som vil introducere de metoder og teorier der ligger bag disse tendenser.

Case B2B: Henrik Sørensen vil fortælle om, hvordan kunden har været omdrejningspunktet for virksomhedens udvikling af services, nye produkter og kundeoplevelsen gennem alle hans ansvarsområder. Det har været den gennemgående agenda lige meget hvor Henrik har arbejdet. Hør hans tre cases fra: Boldsen – Find kundens pain point. Martin Professional – Fly on the wall projektet. Kohsel – kunderne vil have direkte svar og hurtig adgang

Metode: Rikke Knutzen:
Design Do’er og Senior Project Manager ved MAN Diesel & Turbo samt Co-founder of Service Design Network Denmark. Rikke vil præsentere, hvordan metoder fra designverdenen (Journey mapping, kvalitative studier, prototyper) kan være med til at finde muligheder for servitization omkring et produkt og ikke mindst design af de serviceydelser, som skal være omkring produktet.

Livestreaming af masterclass eller gense masterclass på Facebook Digitalvaekstkultur


Masterclass: Fra digital Dinosaurus til digital Hero (Aarhus)

Kender du Bolia.com – her pumper et hjerte af passion og kreativitet elementer som har gennemsyret virksomheden i alt hvad de gør og været byggestenene til en stærk omnichannel strategi. Hør Lars Lyse CEO fortæller hvordan de arbejder med personliggørelse af kundeoplevelsen og hvilken værdi det skaber for organisationen. Hvilke digitale greb udnyttes til at understøtte processerne. Vigtigst af alt hvordan Lars som CEO har fået lagt den retning for virksomheden og fået både digitale helte og dinosaurus med på rejsen.

Herefter sætter Hannu Vangsgaard, ind med et indsigt i hvordan man vender kulturen i organisationen fra bange for digitalisering til nysgerrig. Hvordan kan nysgerrighed på digitalisering giver en organisation det driver der skal til for at skabe digitale helte som kan få organisationen med på den rejse det er at gå fra en traditionel forretningsstrategi til en kundeorienteret virksomhed.

Claus Ejlertsen fortæller os om Saniståls transformation fra at være en klassisk grossistvirksomhed til i dag at være en BtB-servicevirksomhed med en høj grad af digitalisering. Sanistål har med succes indarbejdet en lang digitale services til sine kunder og der arbejdes i stor stil med begreber som big data, kunstig intelligens og omnichannel brugeroplevelser. Claus vil fokusere på de væsentligste strategiske fokusområder i forhold til at skabe en succesfuld digital transformation.
Efter et udsyn fra et strategisk fyrtårn inviterer vi jer med på en leg af sjove og gribende muligheder for at engagerer kunden i dit brand. Besøg Playground Marketing der skaber innovative interaktive installationer – og hjælper deres kunder med at skabe ‘Smil Der Betaler sig’. Hør om virksomhedens unikke produkter og tilgang til markedsføring og opbygning af kundeoplevelser. Oplev et hav af live installationer og mærk på egen krop potentialet.

Livestreaming af masterclass eller gense masterclass på Facebook Digitalvaekstkultur


Masterclass: Det digitale Værtsskab (Odense)

Turisme er en vigtig branche for dansk erhvervsliv, men det er ikke kun turistbranchen som skal kende til hvordan man bygger et digitalt servicelag på sin nuværende forretningsmodel, mange andre branche ville også kunne også
gavne af forståelsen for hvordan man servicere kunden før, under og efter en købsoplevelse.
Forventningerne fra Kunder, gæster og besøgende ændrer sig og vokser i takt med denne udvikling, som især er påvirket af digitaliseringen. Så hvordan kan man imødekomme de nye forventninger, måske endda inden de opstår, og hvordan leverer man
godt digitalt værtsskab.

TREND: Oplev Innovation Lab leverer ved Jarle Kondrup et oplæg om fremtidens rejse- og turismetrends og de mange digitale muligheder, samt perspektiver og international inspiration til udvikling af nye services, oplevelser og forretningsmodeller. Jarle er
trend og teknologi sparringspartner for hotel & restaurations brancheorganisationen HORESTA, ekstern oplægsholder på Leisure management studiet, keynote taler til Norwegian Digital Travel Conference 2017.

Invio – et innovationsnetværk for oplevelsesøkonomi – hvad betyder der? Indlægget vil komme ind på udvikling af turisme- og oplevelseserhverv gennem mindre lokale netværk. En fortælling om, hvordan de små lokale netværk kan være en styrkende
innovationsplatform for mindre virksomheders udvikling og for deres fælles brand. Hvordan kan virksomhederne bruge hinanden til at bliver stærkere og til at skabe ny interessante oplevelser og produkter, som gør både dem og lokalområdet mere interessant for
udenforstående og for turister i al almindelighed. Derudover vil der blive en kort introduktion til en ny matchmaking platform som skal give bedre muligheder for at mindre turisme- og oplevelsesvirksomheder og teknologi udviklere kan møde hinanden og forstå, hvad
de hver især har tilbyde hinanden.

Agency N’Fellows: Reklamer skal ikke længere blot høres og ses – de skal føles og skabe interaktion med målgruppen. Tell your stories by doing, instead of talking – er grundstenen hos det kreative bureau Agency N’Fellows. Hør hvordan Storydoing
skaber lovebrands ved at sætte forbrugeren i centrum i en digital verden med udgangspunkt i virksomhedens overordnede strategi. Få indsigt i værkstøjer, der skaber værdibaseret kommunikation og gør reklame til forretningsudvikling i øjenhøjde med forbrugeren.
Jacob Bjerring og Kirill Dmitrichenko er keynote talere og har begge arbejdet med Storydoping de seneste fem år i alle dele af værdikæden. De er eksterne foredragsholdere på Medie- og journalisthøjskolen og partnere i bureauet Agency N’Fellows.

Livestreaming af masterclass eller gense masterclass på Facebook Digitalvaekstkultur


Masterclass: Digitalisering & Markedsføring

Hvordan markedsfører du dit produkt til en generation, som ikke er på de traditionelle platforme for markedsføring, men nu færdes på YouTube og instagram – og sikkert et helt nyt medie i morgen?

Relevans, identifikation og lokale ambassadører er nødvendige greb i indsatsen for at markedsføre dit produkt i en verden af larm og nye forbrugs- og medievaner.

Vi bruger data fra de sociale medier til at få kendskab til vores kunders behov for at markedsføre vores produkter og services mod de relevante målgrupper – men hvordan skaber man næste bølge af opmærksomhed og går globalt med en lokal historie?

Local influencers er kendte enkeltpersoner med en stor rækkevidde og betydning – ofte på sociale medier, som virksomheder så benytter til at nå et publikum med virksomhedens budskab. Vi har inviteret to eksperter, som giver deres erfaringer videre i forhold til at skabe opmærksomhed ved brug af local influencers:

Livestreaming af masterclass gense på Facebook Digitalvaekstkultur


Det digitale paradigme og nye forretningsmodeller (Århus)

Digitalisering er et mindset v./Morten Aaby, founder af Exsecutivis International
Med kunden i fokus v./ CCO Mads Jensen, Søstrene Grene
Skru op for væksten med e-handel & digitalisering v./E-handelschef Bjarke Mads Sejersen, Saint-Gobain Distribution Denmark A/S som i Danmark ejer Brødrene Dahl, Optimera og Øland
Klæder dig på til at møde den moderne kunde – social selling v./Dorte Møller Madsen, Founder af Stormvind

Livestreaming af masterclass eller gense masterclass på Facebook Digitalvaekstkultur


Masterclass: Fremtidens digitale byggeri – BIM i stor skala

Vi glæder os til at se alle jer som er mere nysgerrige på at få udfoldet hvordan BIM skaber resultater. Til det har vi helt fra England inviteret Foster & Partner til at viser et par af deres projekter hvor BIM har været en afgørende faktor for effektivitet, koordinering og strømlining af et projekt. Men hvad byder fremtiden indenfor det digitale byggeri på og hvor starter rejser hvis man endnu ikke arbejder fuldt ud med BIM.

Vi er stolte over at denne masterclass byder på eksempler i verdensklasse for et at verdens førende arkitekt huse. Dette er dog ikke kun et showcase af store internationale projekter men oplægget præsenteres af to danske unge mænd som tog rejsen fra Danmark til at arbejde i en helt anden League.

Til dette formiddagsmøde vil vi høre erfaringerne fra en first-mover virksomhed, der holder sig på forkant for at opretholde en konkurrencefordel. Der vil blive fortalt om oplevelsen med at implementere BIM i et firma som Foster & Partners, hvilke udfordringer det bar med sig, hvilke opmærksomhedspunkter der er skulle de gøre det igen, arbejdsmetoder og projekterfaringer.

Præsentationen har til formål at vil vise hvordan en af verdens førende arkitekter virksomheder arbejder med BIM på nogle af verdens største og mest komplekse projekter, samt vise nogle af de nytænkende måder der arbejdes på.
Præsentationen vil også give et indblik I hvordan livet er som dansker hos et firma som Foster and Partners, samt hvordan firmaet konstant skubber baren for teknologi og udvikling, også inden for BIM.

Der vil blive eksemplificeret og taget udgangspunkt i den nye lufthavn I Mexico City, samt skyskraber projektet Ocean Wide Center I San Francisco, begge projekter er finalister I dette års AEC Excellence Awards. http://blogs.autodesk.com/inthefold/aec-excellence-awards-finalists-2017/

Jens Kaarsholm og Peter Mortensen ser frem til at komme hjem og give dette oplæg og de har nogle spændende ting med i kufferten til jer.


Masterclass med Simone Cicero: Platform strategi som ny forretningsmodel

Simone Cicero er ekspert på platform design og kollaborative forretningsmodeller. Simone vil denne formiddag føre os igennem, hvad platformsstrategi er; hvordan indarbejder man platformsstrategi sin nuværende forretningsgang, hvilke nye eller udvidede forretningsmodeller skal udvikles -og hvordan opbygger man strategiske partnerskaber og skaber potente økosystemer omkring sin kerneforretning.
Simone Cicero er strategisk produkt- og servicedesigner. Han har en stærk ekspertise i digital transformation, platform design, open innovation og økosystemer. Han er en erfaren og efterspurgt foredragsholder på erhvervskonferencer i Europa pga. hans nytænkning på området. Simone Ciceros oplæg stiller skarpt på en tendens, som vinder mere og mere indpas – nemlig design af platforme for innovation og co-creation i arbejdet med at udvikle nye produkter og services.
Simone Cicero tager på masterclassen en strategisk og teoretisk tilgang til platform design og udvikling af nye forretningsmodeller. Se hans metodekatalog ”From Business Modeling to Platform Design” her platformdesigntoolkit.com

CASE: Dansk supermarked har med deres satsning på Wupti gennemløbet en udvikling fra platform til markedsplads. Michael Ejby Head of e-commerce beretter om deres rejse fra salg af produkter – både offline og online – til i dag at have udviklet deres forretning til en markedsplads.

  • Hvorfor var dette en attraktiv retning, og hvilke forventninger havde man til udvikling af en platform.
  • Hvilke udfordringer opstod undervejs og hvad er attraktive partnerskaber for Wupti i dag.
  • Afslutningsvis kommer Michael Ejby med fem gode råd til virksomheder, som vil tænke platforms strategi ind i deres forretning.

Masterclass: Servitization og Kundeoplevelsen

Fra genstand til ydelse er et moderne greb i B2B industrien og oplevelsesøkonomi er i vækst i B2C virksomheder. I denne Masterclass vil virksomheder, der er gået hele vejen fortælle dig om rejsen og de både søde og bitre erfaringer, der vil være en del af processen. Derudover har vi inviteret en ekspert ind som vil introducere de metoder og teorier, der ligger bag disse tendenser.

CASE: Playgroundmarketing

  • Personliggørelse af kundeoplevelsen
  • Hvorfor var det vigtigt?
  • Hvordan bruger I digitalisering som et greb?

Henrik sørensen (kohsel – boldsen)

  • Boldsen – spurgte kunden og fandt der pain point og ændre kurs for det
  • Martin Professional – Fly on the wall
  • Kohsel – kunderne vil have direkte svar og hurtig adgang

Man power rikke knudsen – service design netværk

  • Design Do’er and Senior Project Manager at MAN Diesel&Turbo + Co-founder of Service Design Network Denmark
  • Digital service udvikling
  • Service design netværk – frivillige (22 afdelinger i hele verden)